Badanie, ewaluacja, efektywność PR
Informacje o szkoleniu
Szkolenie będzie bazowało przede wszystkim na pierwiastku praktycznym, dlatego bardziej skłaniam się do formy konwersatorium niż wykładu. Skłaniam się ku rozbudzaniu interakcji pomiędzy uczestnikami. Analizowane będą aktualne trendy i sposoby prowadzenia badań w branży public relations ze szczególnym uwzględnieniem narzędzi badawczych, analizy statystycznej i sposobu prezentacji danych u klienta (key words). Podczas zajęć będą prezentowane przykłady z życia badawczego agencji PR, która specjalizuje się w realizacji różnego typu badań. Uczestnikom szkolenia odsłonięte zostaną kulisy pracy działu badawczego i współpracy z klientami, którzy w oparciu o wyniki badań podejmują zarówno decyzje strategiczne, jak i taktyczne. Ważnym elementem będzie także sekcja poświęcona diagnozie potrzeb uczestników szkolenia, którzy będą mieli wpływ na poruszaną problematykę (przewidziana jest wcześniejsza ankieta, która pozwoli pozyskać informacje od uczestników w tym temacie). Zagadnienia teoretyczne będą zakorzenione w praktyce, aby lepiej zrozumieć mechanizmy metodologiczne i ograniczenia w związku z planowanymi pracami badawczymi. Zaprezentowana zostanie także lista wskazówek, których warto się trzymać w sytuacji, gdy trzeba zakomunikować klientowi wyniki badań, które stawiają go w niekorzystnej sytuacji (czyli jak informować o kryzysie).
Agenda szkolenia
Szkolenie przewiduje 9 kamieni milowych (wstępnie po ok. 15 minut na każdy, ale na pewno będzie trzeba wybrać priorytety w tak ograniczonym czasie):
- Badania w PR – z czym się „to je” i od czego zacząć (relacyjność w triadzie metody, techniki, narzędzia)
- Projekty badawcze krok po kroku (czyli najpierw hipotezy, później analizy)
- Badania ilościowe czy jakościowe – na co decydują się klienci korzystający z usług agencji PR
- Błędy w badaniach, których lepiej jest unikać
- Zarząd lubi syntetyczne wskaźniki – jak zbudować i prezentować dane przed klientem (kilka słów o obróbce danych statystycznych w programie SPSS)
- Ciągłość pomiaru jako wartość dodana w projektach badawczych – case study macierzy celów wizerunkowych
- Raport z badań – co musi, a co powinno się w nim znaleźć
- Zarządzanie kryzysowe – interesujący, ale trudny badawczo obszar działalności PR
- Potrzeby uczestników szkolenia – tematy do analizy zgłoszone przez uczestników szkolenia
Forma i narzędzia szkolenia
Konwersatorium ze studium przypadków (minimum teorii przy maksimum praktyki z życia agencji). Zadania dla uczestników w formie symulacji sytuacji, rozwiązanie problemu badawczego. Szkolenie prowadzone w oparciu o prezentację ppt.
Efekty szkolenia
Wiedza |
Absolwent kursu potrafi samodzielnie zaprojektować proces badawczy i zna schemat postępowania krok po kroku (na poziomie podstawowym). Wie jaką metodologię dobrać do zaistniałej sytuacji i z jakich narzędzi można skorzystać. Uczestnik szkolenia jest świadomy ograniczeń badawczych oraz zna kluczowe zagadnienia związane z badaniami w PR. Ma rozeznanie w projektach badawczych realizowanych przez agencje PR i zna przegląd projektów realizowanych w branży. |
Umiejętności |
|
Minimalne kompetencje wyjściowe uczestników – minimalne doświadczenie lub wiedza uczestników szkolenia, niezbędne do efektywnego udziału w spotkaniu |
Brak wymagań, jednak zalecane jest zainteresowanie praktycznym podejściem do prowadzenia badań w PR. |
Literatura
Na zasadzie wskazania ciekawych pozycji (wybór subiektywny):
- Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
- Gackowski T. (Red.), Metodologie badań medioznawczych, Wydawnictwo Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014.
- Miotk A., Badania w public relations. Wprowadzenie, Wydawnictwo Diifin, Warszawa 2012.
- Szymańska A., Köhler C., Pogłębiony wywiad indywidualny z dziennikarzem, [w:] Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, pod red. A. Szymańskiej, M. Lisowskiej-Magdziarz i A. Hess, Wydawnictwo IDMIKS, Kraków 2018.
- Szwed R., Metody statystyczne w naukach społecznych. Elementy teorii i zadania, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008.
- Tworzydło D., Public relations praktycznie, Wydawnictwo Newsline, Rzeszów 2017.
- Tworzydło D., Chmielewski Z. (Red.), Badania i pomiar efektów w public relations, Wydawnictwo Newsline, Rzeszów 2010.
- Tworzydło D., Szuba P., Zajic M., Analiza kondycji branży public relations, Wydawnictwo Newsline, Rzeszów 2017.
Formy sprawdzenia wiedzy na zakończenie szkolenia
- test jednokrotnego wyboru i/lub odpowiedź na pytanie otwarte zawierające problem do rozwiązania
Kryteria oceny uczestników szkolenia
- analiza zaangażowania uczestników (aktywność podczas zajęć)
- pomysłowość w rozwiązywaniu problemów badawczych
- zdobyte punkty w teście jednokrotnego wyboru