Strategia komunikacji

Informacje o szkoleniu

Działanie bez strategicznego namysłu jest jak organizowanie wyprawy wspinaczkowej bez wskazania jej uczestnikom szczytu, który powinni zdobyć. Niewykluczone, że zupełnym przypadkiem trafią na właściwą górę, ale zaangażowane zasoby i ryzyka związane z takim podejściem będą wielokrotnie większe niż wtedy, gdy misję rozpoczną wyposażeni w informację o celu, dobrą mapę i działający kompas (oraz numer alarmowy do TOPRu 😊).

Jako PR-owcy staramy się zarządzać komunikacją. Wywołujemy zmiany w świadomości naszych odbiorców: budujemy lub zmieniamy wyobrażenia o zjawiskach, ludziach, procesach i produktach. Te zmiany to nasza góra, na którą chcemy wejść. Strategia ją jednoznacznie opisuje oraz prezentuje ogólny plan jej zdobycia.

Dobra strategia czyni PR konkretnym i przejrzystym obszarem działalności organizacji. Pozwala szybko ocenić, które koncepcje są uzasadnione w kontekście osiągania celów biznesowych, a które są zwykłym wodotryskiem, który wyłącznie angażuje nasze zasoby i nie zbliża nas do osiągnięcia celu.

W trakcie zajęć zajmiemy się fundamentalnymi kwestiami związanymi ze strategią komunikacji. Zastanowimy się, w jaki sposób komunikacja pomaga osiągać cele biznesowe organizacji, a także omówimy najważniejsze elementy planu komunikacji.

Przebieg szkolenia – agenda szkolenia

Cz. I: Fundamenty strategii komunikacji

  • Jakie funkcje pełni komunikacja
  • Co składa się na "dobry wizerunek"
  • Konstrukcja planu komunikacji
  • Cele biznesowe a cele komunikacyjne
  • Goals vs. Objectives
  • Strategiczni i taktyczni adresaci komunikacji
  • Techniki formułowania przekazów strategicznych: analiza czynników wpływających na decyzję, message house
  • Key Performance Indicators (KPI) - czyli jak badać, czy zmierzamy w dobrym kierunku

Cz. II: Ćwiczenie warsztatowe

Rozwiążemy krótki case study, na bazie którego opracujemy kluczowe elementy strategii: cele biznesowe i komunikacyjne, strategicznych adresatów komunikacji i główne przekazy.

Forma i narzędzia szkolenia

Zajęcia prowadzone w formie wykładu z elementami interaktywnymi. W zależności od możliwości technicznych uczestnicy będą rozwiązywać ćwiczenie lub wezmą udział w warsztacie prowadzonym przez prowadzącego.

Efekty szkolenia

Wiedza

Absolwent szkolenia wie:

  • jakie funkcje pełni komunikacja 
  • jakie są korzyści, które prawidłowa komunikacja może przynieść organizacji,
  • czym różni się strategia od taktyki i jak określić cele komunikacji tak, by wspierały cele biznesowe
  • na czym polega różnica pomiędzy strategicznymi i taktycznymi adresatami
  • jak jest skonstruowany plan komunikacji
  • co to jest message house i co to są kluczowe przekazy komunikacyjne
  • jak definiować cele komunikacyjne i jakimi miernikami je mierzyć

 

Umiejętności

Absolwent szkolenia potrafi:

  • przeanalizować brief pod kątem celów biznesowych
  • opracować adekwatne do nich cele komunikacyjne i opisać je zgodnie z koncepcją S.M.A.R.T.
  • prawidłowo zdefiniować grupy strategiczne i taktyczne komunikacji
  • przeanalizować wybrać adekwatne do zadania mierniki komunikacji

 

 

Minimalne kompetencje wyjściowe uczestników – minimalne doświadczenie lub wiedza uczestników szkolenia, niezbędne do efektywnego udziału w spotkaniu

Szkolenie na poziomie podstawowym – wymagane jest rozumienie podstawowych pojęć z zakresu public relations

Literatura

  • „This is PR. The realities of public relations”, Newsom, Scott, Turk, Wadsworth Publishing Company 1992
  • „Zaczynaj od dlaczego” - Simon Sinek, wyd. Onepress, 2018
  • “Gdy góra lodowa topnieje. Wprowadzanie zmian w każdych okolicznościach” - John P. Kotter, Holger Rathgeber, Peter Mueller, Spenser Johnson, wyd. Onepress 2008
  • „Sztuka Public Relations. Z doświadczeń polskich praktyków” – wyd. Związek Firm Public Relations, 2008
  • „Nowy PR. Jak Internet zmienił public relations”, Anna Miotk, Wydawnictwo Słowa i Myśli

Paweł Soproniuk

Pawwł Soproniuk, prezes Neuron Public Relations

prezes Neuron Agencji Public Relations 

Jestem partnerem i dyrektorem zarządzającym w Neuron Agencji Public Relations. Komunikacją zajmuję się nieprzerwanie od 2002 roku.

Zrealizowałem i nadzorowałem dziesiątki projektów z zakresu komunikacji kryzysowej, wewnętrznej i zewnętrznej dla największych polskich firm i międzynarodowych organizacji, m.in. dla PGNiG, PKO Banku Polskiego, polskiego oddziału British Council i wielu innych.

Od wielu lat należę do grona ekspertów jednego z think-tanków. Pracuję także dla Komisji Europejskiej w programie z obszaru przemysłów kreatywnych. 

Prowadzę zajęcia „PR w zarządzaniu projektami” na kierunku Zarządzanie Projektami na Politechnice Warszawskiej. Opracowuję i realizuję strategiczne warsztaty dla samorządów i biznesu.

W Stowarzyszeniu Agencji Public Relations aktywnie działam w grupie roboczej Think Tanku, w której koordynuję prace Centrum Analiz Rynku SAPR.

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.