Ostrożny optymizm w branży PR – wyniki pierwszego w historii „Barometru nastrojów w branży usług PR”
- Stowarzyszenie Agencji Public Relations opublikowało wyniki badania „Barometr nastrojów w branży usług PR”:
- Wskazanie Barometru na poziomie 59,6 pkt. oznacza, że zarządzający polskimi firmami PR spodziewają się poprawy wyników w 2023, mimo obaw dotyczących rosnących kosztów działalności.
- Projekt zrealizowany został przez Stowarzyszenie Agencji Public Relations przy współpracy merytorycznej zespołu badań agencji członkowskiej EXACTO.
Agencje PR w Polsce patrzą w przyszłość z umiarkowanym optymizmem. Wartość Barometru, określana analogicznie do wskaźnika PMI, to 59,6 pkt. – przy czym odczyt powyżej 50 pkt. sugeruje korzystną koniunkturę w najbliższej przyszłości.
"Wyniki pierwszego w historii badania nastrojów wśród branży agencji PR pokazują, że najtrudniejsza faza spowolnienia gospodarczego powoli jest już za nami. To ważne, ponieważ marketing i usługi doradztwa w zakresie marketingu - w tym PR - są najczęściej pierwszą „ofiarą cięć” w obliczu spowolnienia gospodarczego” – mówi Paweł Soproniuk, wiceprezes SAPR odpowiedzialny za projekt Barometru.
Mimo ogólnie pozytywnej perspektywy, nie wszystkie obszary badane były oceniane jednoznacznie pozytywnie. „Szefowie agencji obawiają się głównie problemów wynikających z rosnących kosztów działalności oraz ograniczonej dostępności finansowania zewnętrznego. Były to główne wąskie gardła w badaniu” – dodaje dr Przemysław Szuba, lider zespołu badawczego w EXACTO.
Jak obliczony został wskaźnik
„Barometr nastrojów branży usług PR” to inicjatywa badawcza SAPR, mająca na celu regularną ocenę kondycji i perspektyw branży PR w Polsce. Respondenci oceniali kondycję swoich firm w kilku kluczowych wymiarach. W każdym obszarze mogli określić, jakie zmiany przewidują w porównaniu z poprzednim rokiem, korzystając z pięciostopniowej skali od „zdecydowanie gorzej” do „zdecydowanie lepiej”.
W badaniu oceniano:
- Wielkość sprzedaży
- Liczbę zapytań ofertowych
- Liczbę klientów i projektów
- Dostępność specjalistów PR na rynku
- Płynność finansową
- Zaległości płatnicze
- Dostęp do finansowania
- Morale zespołu
- Dostępność podwykonawców
- Koszty działalności
- Liczbę pracowników
W kwestii kluczowej jaką jest wielkość sprzedaży, blisko 38 proc. badanych spodziewa się, że będzie ona podobna jak w 2022, a 44 proc. - że będzie „raczej lepiej” lub „zdecydowanie lepiej”. Pogorszenia wyników sprzedaży (odpowiedzi „raczej gorzej” lub „zdecydowanie gorzej” spodziewa się nieco ponad 17% respondentów.
P4. Jakie są Pana/i PRZEWIDYWANIA odnośnie wielkości sprzedaży w perspektywie kolejnego roku (czyli jak będzie w 2023 roku względem 2022)?
Metodologia badania
W badaniu wzięło udział 52 szefów lub właścicieli agencji PR z całej Polski. Byli to doświadczeni konsultanci PR, średni staż pracy kształtował się na poziomie 19 lat. Badanie zrealizowano metodą CAWI, w okresie od lutego do lipca 2023 roku. Ankietowani reprezentowali różne typy agencji PR: 60% zorganizowanych jest w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a podmioty zatrudniające do 5 osób stanowiły 40% respondentów. Większość badanych zadeklarowała przynależność do organizacji branżowej.
Paweł Soproniuk
Stowarzyszenie Agencji Public Relations
Mail: pawel.soproniuk@sapr.com.pl
Tel: +48602110274
www: http://sapr.com.pl